Strona główna


                                   P S A R Z E

                                                             

Witamy w listopadzie

W tym miesiącu wybieramy sie na dwie wycieczki. Na pierwszą pojedziemy 15 listopada do Karmelkowa i tam będziemy się uczyć robić lizaki, a na drugą pojedziemy 22 listopada na plac zabaw Michałek.

Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej na listopad

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.

Zapamiętanie cech typowych dla późnej jesieni: szarugi jesienne, słota.

Wdrażanie do opieki nad ptakami podczas zbliżającej się zimy.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu jordanowskiego w ogrodzie przedszkolnym.

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.

Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej.

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym.

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów: ekran, tamburyn, deska, igła. 

Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania głosek: e, t, d, i w wyrazach.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Wiersze i piosenki na listopad.

Jesienny deszcz
1. Dziś chmurkę nad podwórkiem
potargał psotny wiatr,
aż deszcz popłynął ciurkiem
i na podwórko spadł.
Ref. Hej, pada, pada, pada,
pada, pada deszcz,
jesienny, pada, pada,
pada, pada deszcz!
2. Deszcz płynie po kominie,
wesoło bębni w dach.
W blaszanej dzwoni rynnie
i wsiąka w mokry piach.
Ref. Hej, pada, pada, pada...
3. Kalosze wnet nałożę,
parasol wezmę też,
bo lubię, gdy na dworze
jesienny pada deszcz.
Ref. Hej, pada, pada, pada...


Lubię wiatr jesienny
Lubię wiatr jesienny, kiedy w sadzie dzwoni,
gdy strąca pod nogi liście z grusz, jabłoni,
gdy latawcem szarpie, odrzuca, kołuje,
ucieka i wraca - to tam jest, to tu jest,
gdy liściom do tańca zagra na podwórku,
a liście szeleszczą i kręcą się w kółko,
gdy im zdmuchnie z głowy mój szkolny berecik,
gdy się ze mnie śmieje ten jesienny wietrzyk,
włosy mi rozwichrzy, suchy liść w nie wplecie...
Lubię wiatr jesienny- lubię wiatr i jesień...


W spiżarni
W spiżarni na półkach
zapasów bez liku.
Są dżemy, kompoty,
złoty miód w słoiku.
I cebula w wiankach,
i grzybki suszone,
są główki kapusty,
ogórki kiszone.
A gdy będzie w zimie
tęgi mróz na dworze,
zapachnie nam lato –
gdy słoik otworzę.


Zima przyjdzie jutro
Kraczą zachrypnięte wrony.
Wszędzie zimno, mokro, smutno.
Jesień, jesień już odchodzi,
Zima przyjdzie jutro. (x2)
Myszka w norce się schowała,
Mama smaży konfitury.
Już bociany odleciały,
Płyną szare chmury. (x2)
Niedźwiedź do snu się układa,
Ślimak w muszli schował różki.
Przedszkolaki wysypują
Dla ptaków okruszki. (x2)
                                                                         
Witamy w październiku

Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na październik

 

Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:

Przestrzeganie zasad panujących w przedszkolu.

Przestrzeganie podstawowych zasad korzystania z placu zabaw.

Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: lekarz.

Odbieranie otaczającego świata poprzez różne zmysły.

Poznanie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią - w parku, w lesie, w gospodarstwie domowym.

Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w granicach możliwości dzieci.

Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 1.

Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według jednej cechy.

Kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw podstawowych figur geometrycznych.

Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów: aparat, las, mama.

Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wysłuchiwania  głosek a, l, m w wyrazach.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Wyjazd na wycieczkę do Muzeum Rogala w Poznaniu.

 

 

Buty chcą iść na przechadzkę

Danuta Gellnerowa

 

Buty chcą iść

na przechadzkę.

Buty namawiają czapkę.

Czapka kurtkę,

kurtka szalik –

wszyscy się ponamiawiali.

Pogadali jeszcze z Jackiem

i już poszli

na przechadzkę.

 

 

Jesienny walczyk

Sł. Agnieszka Galica

Muz. Tadeusz Pabisiak

 

W sadach jabłka malowane i pachnące gruszki,

Już do sadu przyleciały małe jemiołuszki.

 

Wieje wietrzyk raz, dwa, trzy, jesienny walczyk.                 (x2)

 

Dzikie gęsi wielkim kluczem lato zamykają,

Gubią w locie szare piórka i głośno gęgają.

 

Wieje wietrzyk…                                                                  (x2)

 

W lesie rosną borowiki, kurki i maślaki,

Z parki liście kolorowe niosą przedszkolaki.

 

Wieje wietrzyk…                                                                  (x2)

 

 

 

 

Kolorowy bukiet

Barbara Lewandowska

 

Do parku przyszły

z przedszkola dzieci.

Chcą zrobić z liści

barwny bukiecik.

 

Listki czerwone,

jak malowane,

leżą pod klonem

i pod kasztanem.

 

Pod dębem leżą

brązowe liście.

Liście pod wierzbą

błyszczą srebrzyście.

 

Serduszka złote

spadają z brzozy.

Jaś ma ochotę

w bukiet je włożyć.

 

Gdy ten bukiecik

stanie na stole,

ozdobi dzieciom

całe przedszkole.

 

 

Fikający zuch

Sł. Agnieszka Galica

Muz. Tadeusz Pabisiak

 

Gimnastykuj się codziennie.

Zobacz, jakie co przyjemne.

 

W zdrowym ciele zdrowy duch,

Pokaż, jaki z ciebie zuch.

 

Raz przysiady, raz podskoki.

Ręce w górę lub na boki.

 

W zdrowym ciele zdrowy duch…

 

Mocne nogi, plecy proste,

Raz fikołek, a raz mostek.

 

W zdrowym ciele zdrowy duch…



Wrzesień

Dwóm tańczyć się zachciało,
zachciało, zachciało,
lecz im się nie udało
fari fari fara.

Kłócili się ze sobą,
ze sobą, ze sobą,
ja nie chcę tańczyć z tobą
fari fari fara.

Poszukam więc innego,
innego, innego,
do tańca zgrabniejszego,
fari, fari, fara


„Pak przyjaciel przedszkolaków”

Kto świata ciągle jest tak ciekawy?

Kto wciąż zaprasza nas do zabawy?

Kto świetny humor zawsze ma?

Kto się na żartach zna?

Ref.: Pak ze szmatek jest uszyty,

Pak- to kompan znakomity

Pak- najmilszy z wszystkich Paków,

Pak- przyjaciel przedszkolaków!

Z Pakiem nikomu nie grozi nuda,

z Pakiem wyprawa każda się uda,

wytropić można nawet lwa,

kiedy się Paka zna!

Ref.: Pak ze szmatek jest uszyty, 
Pak- to kompan znakomity

Pak- najmilszy z wszystkich Paków,

Pak- przyjaciel przedszkolaków!


„Woogie boogie”

Do przodu prawą rękę daj 
do tyłu prawą rękę daj 
do przodu prawą rękę daj i pomachaj nią 

bo przy boogie woogie boogie trzeba pokręcić się 
no i klaskac trzeba raz dwa trzy 

Do przodu lewą rękę daj 
do tyłu lewą rękę daj 
do przodu lewą ręke daj i pomachaj nią 

bo przy boogie woogie boogie trzeba pokręcić się 
no i klaskac trzeba raz dwa trzy 

Do przodu prawą nogę daj 
do tyłu prawą nogę daj 
do przodu prawą nogę daj i pomachaj nią 

bo przy boogie woogie boogie trzeba pokręcić się 
no i klaskac trzeba raz dwa trzy 

Do przodu lewą nogę daj 
do tyłu lewą nogę daj 
do przodu lewą nogę daj i pomachaj nią 

bo przy boogie woogie boogie trzeba pokręcić się 
no i klaskac trzeba raz dwa trzy