Dobosze

Home / Dobosze

 

Rok szkolny 2024/2025

Wychowawcy grupy:

  •  Magdalena Styperek
  •  Paulina Skorupińska

Woźna:

  • Anna Kaczmarek

GRUDZIEŃ

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Tydzień XIII. Czyńmy dobro

  • kształtowanie umiejętności reagowania na potrzeby innych osób, zapoznanie z pojęciem bezinteresownego pomagania innym, kształtowanie empatii, życzliwości i troski o innych, doskonalenie umiejętności przestrzegania ustalonych w grupie zasad bezpiecznej i zgodnej zabawy
  • zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „y, Y”, doskonalenie słuchu fonematycznego, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
  • doskonalenie umiejętności porównywania wielkości, rozwijanie umiejętności klasyfikowania obiektów, zapoznanie z pojęciami związanymi z wielkością: duży, mały, większy, mniejszy, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • kształtowanie umiejętności obserwowania i opisywania przyrody, rozwijanie zainteresowania naturą, zachęcanie do poznawania ciekawostek dotyczących Laponii, kształtowanie postawy szacunku do przyrody, doskonalenie umiejętności współpracy w zespole
  • utrwalenie znajomości piosenki, doskonalenie umiejętności koncentracji i logicznego myślenia podczas wykonywania prostych prac technicznych, rozwijanie zdolności manualnych i kreatywności, kształtowanie satysfakcji z wykonanej pracy

Tydzień XIV. Odczytaj wiadomość

  • rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi niewerbalnie, kształtowanie umiejętności odczytywania i wyrażania emocji, budowanie postawy akceptacji, rozwijanie umiejętności współpracy
  • zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „k, K”, doskonalenie słuchu fonematycznego, zapoznanie ze sposobami komunikacji na odległość, wprowadzenie do poznania zasad obowiązujących podczas wysyłania wiadomości
  • wprowadzenie podstawowych pojęć matematycznych związanych z kupowaniem znaczków (liczba, cena, monety, banknoty), rozwijanie umiejętności liczenia, kształtowanie umiejętności kodowania, kształtowanie umiejętności społecznych w sytuacjach oficjalnych
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i rozumienia sposobów komunikowania się zwierząt z ludźmi, rozwijanie słownictwa związanego z komunikacją zwierząt, ćwiczenie słuchu, kształtowanie zdolności dostrzegania emocji u zwierząt, uświadamianie konieczności respektowania praw zwierząt
  • rozwijanie zdolności plastycznych, kształtowanie poczucia estetyki, rozwijanie zdolności manualnych, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie

Tydzień XV. Święta za pasem

  • kształtowanie postawy szacunku wobec tradycji świątecznych, kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej, ćwiczenie zgodnej i bezpiecznej zabawy w grupie
  • kształtowanie umiejętności składania życzeń, zapoznanie z tradycyjnymi kolędami i pastorałkami, budowanie więzi rodzinnych
  • rozwijanie umiejętności przeliczania potraw i osób przy stole, zapoznanie z prawidłowym sposobem nakrycia stołu, kształtowanie umiejętności zapamiętywania, rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się z innymi
  • zapoznanie z różnymi rodzajami drzew iglastych, doskonalenie umiejętności obserwacji drzew iglastych, rozwijanie umiejętności klasyfikowania, kształtowanie empatii wobec przyrody
  • zapoznanie z kolędą, ćwiczenie motoryki małej podczas tworzenia ozdób świątecznych, budowanie poczucia wspólnoty, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie

PIOSENKA

„Dary od serca”

sł. Anna Bernat-Ciechan, muz. Barbara Kolago

 

Co to są od serca dary,

choćby maluteńkie tak?

Dary mogą sprawić czary!

Serce – puk, puk – daje znak…

 

Ref.: Serce puka raz i dwa!

Puk, puk, puk, serce wie,

jaką radość w sercu ma,

kto pomagać bardzo chce!

Serce puka raz i dwa!

Puk, puk, puk – serce wie!

 

To od serca rada ta:

Pomaganiem cieszmy się!

Chociaż jeszcze jestem dzieckiem,

dobrze wiem, jak pomóc mam.

A skąd wiem? To jasne przecież!

Moje serce dobrze znam!

 

Ref.: Serce puka raz i dwa!…

 

Kiedy ktoś w rodzinie smutny,

w oczach ma kropelki łez –

zaraz muszę go przytulić.

Patrzę… znów radosny jest!

 

Ref.: Serce puka raz i dwa!…

 

Do skarbonki dla chorego (naśladują wrzucanie monety do skarbonki)

wrzucę choćby jeden grosz.

Nie wyrzucę nigdy chleba. (kiwają palcem wskazującym na „nie”)

Śmieci wrzucę prosto w kosz!

 

Ref.: Serce puka raz i dwa!… (klaszczą)


LISTOPAD

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Tydzień IX. Mała i duża ojczyzna

  • kształtowanie uczucia miłości i szacunku do ojczyzny, zapoznanie z pojęciem „obywatel”, wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za najbliższe otoczenie
  • rozwijanie słuchu fonematycznego, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „d, D”, doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie
  • zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 6, kształtowanie umiejętności przeliczania i porównywania liczby elementów, integrowanie grupy
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania zwierząt po głosie i umaszczeniu, zapoznanie ze zwierzętami gospodarskimi i ich młodymi, doskonalenie umiejętności krytycznego myślenia podczas eksperymentowania, rozwijanie empatii do zwierząt
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania hymnu narodowego, zapoznanie z zasadami zachowania podczas słuchania „Mazurka Dąbrowskiego”, kształtowanie postawy obywatelskiej

Tydzień X. Album rodzinny

  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania uczucia tęsknoty, rozwijanie umiejętności rozpoznawania uczuć innych osób, doskonalenie zdolności wyrażania emocji i rozmawiania o nich
  • kształtowanie umiejętności określania, w jakiej atmosferze dzieci czują się najlepiej, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „i, I”, doskonalenie umiejętności wyrażania emocji i rozmawiania o nich
  • kształtowanie umiejętności dokonywania prostych obliczeń, zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 5, doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
  • kształtowanie umiejętności określania stopnia pokrewieństwa między poszczególnymi członkami rodziny, zapoznanie z pojęciem „drzewo genealogiczne”, doskonalenie umiejętności wskazywania następstwa czasu i przeciwieństw, kształtowanie świadomości bycia częścią rodziny

ćwiczenie umiejętności konstrukcyjnych, plastyczno-technicznych, doskonalenie spostrzegawczości, rozwijanie umiejętności wyrażania emocji i rozmawiania o nich

Tydzień XI. Ja i moje ciało

  • rozwijanie umiejętności obserwacji i rozumienia relacji międzyludzkich, kształtowanie umiejętności reagowania na zachowania innych ludzi, ćwiczenie asertywności, doskonalenie umiejętności przestrzegania ustalonych w grupie zasad zgodnej i bezpiecznej zabawy
  • zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „u, U”, doskonalenie słuchu fonematycznego, utrwalenie znajomości nazw części ciała, kształtowanie umiejętności dbania o własne dobro
  • doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie kompetencji matematycznych w toku zabawy, doskonalenie umiejętności przeliczania poznanych wcześniej liczb, czerpanie radości ze wspólnej zabawy
  • ćwiczenie zmysłów poprzez zachęcanie do wnikliwego oglądania, słuchania, dotykania, wąchania i smakowania, rozwijanie umiejętności opisywania i wyrażania doznań zmysłowych, rozwijanie wyobraźni i kreatywności, doskonalenie umiejętności współpracy
  • utrwalenie znajomości piosenki, doskonalenie umiejętności dostrzegania i opisywania różnic w wyglądzie ludzi, wspieranie rozwoju motorycznego i doskonalenie umiejętności manipulacyjnych, stymulowanie koordynacji ruchowej i równowagi, rozwijanie umiejętności okazywania szacunku innym osobom

Tydzień XII. Przygotowania do zimy

  • wprowadzenie w zagadnienia dotyczące snu i odpoczynku, rozwijanie umiejętności rozumienia prostych opowiadań, kształtowanie umiejętności obserwacji otaczającego świata, rozwijanie umiejętności społecznych, rozwijanie empatii i zdolności do współodczuwania emocji
  • zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „l, L”, wzbogacanie słownictwa, wspieranie rozwoju zdolności językowych i grafomotorycznych, wprowadzenie do zasad pracy w grupie
  • wprowadzenie liczby 7 w aspekcie kardynalnym i porządkowym, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie umiejętności przeliczania, rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, wprowadzenie do zasad bezpiecznego zachowania w trakcie zabawy
  • rozwijanie wiedzy przyrodniczej, kształtowanie umiejętności obserwacji przyrody, doskonalenie umiejętności okazywania empatii wobec świata przyrody
  • rozwijanie poczucia muzycznego pulsu i orientacji w przestrzeni, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie, uwrażliwienie na formę utworu muzycznego, rozwijanie kreatywności i wyobraźni, umacnianie pozytywnych relacji z rówieśnikami

PIOSENKA

„Mogę też powiedzieć nie”

sł. Agnieszka Filipkowska, muz. Krzysztof Mroziński

 

Wtulam się w mojego misia.

Tak jak on się czuję dzisiaj,

gdy ktoś głaszcze mnie po głowie.

Bo miś przecież nic nie powie…

Tylko ja nie jestem z pluszu

i przytulać się nie muszę!

 

Ref.: To nieprawda, że wraz z wiekiem

bardziej staję się człowiekiem.

Już nim jestem i wiem, że

mogę też powiedzieć „nie”! (× 2)

 

A ta ciocia, dziwna taka,

woła do mnie: „Daj buziaka!”

Ja za mamą chcę się schować

i nie mówię ani słowa…

Bo ja mamę bardzo kocham,

a tej cioci – ani trochę.

 

Ref.: To nieprawda, że wraz z wiekiem…

Oni wszyscy duzi tacy

chodzić muszą już do pracy.

Mówią o dorosłych sprawach

że mój świat to dla nich bzdury,

gdy wciąż patrzą na mnie z góry

 

Ref.: To nieprawda, że wraz z wiekiem…


PAŹDZIERNIK

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Tydzień V. Zwierzęta jesienią

  • propagowanie wiedzy przyrodniczej, zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w kontakcie ze zwierzętami leśnymi, kształtowanie postawy szacunku wobec świata zwierząt
  • zapoznanie z obrazem graficznym litery „a, A”, wzbogacanie wiedzy o świecie przyrody, kształtowanie umiejętności wyrażania swoich myśli pełnymi zdaniami
  • wprowadzenie liczby 1, doskonalenie spostrzegawczości i kształtowanie umiejętności liczenia, rozwijanie umiejętności odczuwania radości z gromadzenia nowych doświadczeń matematycznych
  • poszerzanie wiedzy ogólnej na temat zwierząt, kształtowanie umiejętności określania kierunków względem siebie, rozwijanie wrażliwości na piękno świata zwierząt

rozwijanie wyobraźni, kształtowanie umiejętności dostrzegania bogactwa różnorodności w świecie przyrody, kształtowanie umiejętności czerpania radości z uczestnictwa we wspólnych zabawach

Tydzień VI. Pogoda w kratkę

  • kształtowanie umiejętności rozmawiania o emocjach, zapoznanie ze sposobami radzenia sobie z nudą, doskonalenie umiejętności samodzielnego szukania rozwiązań trudnych sytuacji
  • kształtowanie słuchu fonemowego, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „m, M”, doskonalenie umiejętności współpracy
  • kształtowanie umiejętności tworzenia par i dwuelementowych zbiorów, zapoznanie z graficznym zapisem liczby 2, uświadomienie korzyści płynących z grania w różnego rodzaju gry
  • kształtowanie umiejętności przeprowadzania obserwacji przyrodniczych, zapoznanie z różnymi rodzajami zjawisk atmosferycznych, rozbudzanie ciekawości poznawczej, przełamywanie nieśmiałości społecznej
  • kształtowanie wyczucia estetyki, utrwalanie znajomości piosenki oraz rodzajów pogody, doskonalenie pamięci i koncentracji

Tydzień VII. Zdrowie na talerzu

  • kształtowanie umiejętności wyrażania emocji, zapoznanie z uczuciem smutku, zachęcanie do poszukiwania sposobów na radzenie sobie z trudnymi emocjami
  • kształtowanie umiejętności głoskowania, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „t, T”, doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie
  • zapoznanie z graficznym zapisem liczby 3, kształtowanie umiejętności przeliczania, zapoznanie z monetami o wartości 1 zł i 2 zł, doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych
  • kształtowanie umiejętności wyróżniania podziemnych i nadziemnych części roślin, utrwalanie znajomości nazw jadalnych części roślin, doskonalenie umiejętności współpracy
  • kształtowanie umiejętności głoskowania, zapoznanie ze sposobem przygotowywania soku ze świeżych warzyw i owoców, doskonalenie umiejętności plastyczno-technicznych

Tydzień VIII. Bajkostwory i potwory

  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji i podawania ich nazw, oswajanie się z uczuciem strachu, doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnym zdaniem, zapoznanie z małą i wielką drukowaną literą „e, E”, doskonalenie umiejętności współdziałania w zabawie
  • kształtowanie umiejętności przeliczania w zakresie 4, zapoznanie z graficznym zapisem cyfry 4, doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
  • kształtowanie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości, wzbogacanie wiedzy o zwierzętach, rozwijanie dziecięcej kreatywności
  • nabywanie umiejętności podążania za prowadzącym, rozwijanie kreatywności ruchowej, ćwiczenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu, aktywizacja całego ciała, stosowanie ruchów o swobodnym przepływie i skrętnych kierunkach, zapoznanie z wpływem muzyki na nastrój człowieka, rozwijanie dziecięcej kreatywności

PIOSENKA

„Witaminki, witaminki”

sł. Andrzej Grabowski, muz. Krzysztof Marzec

Spójrzcie na Jasia, co za chudzina,

Słaby, mizerny, ponura mina, 

A inni chłopcy silni jak słonie, 

Każdy gra w piłkę lepiej niż Boniek. 

Dlaczego Jasio wciąż mizernieje? 

Bo to głuptasek i witamin nie je!

Ref.: Witaminki, witaminki, 
Dla chłopczyka i dziewczynki, 
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki.

X2

Wiśnie i śliwki, ruda marchewka, 
Gruszka, pietruszka i kalarepka, 
Kwaśne porzeczki, słodkie maliny,
To wszystko właśnie są witaminy.
Kto chce być silny i zdrowy jak ryba, 
Musi owoce jeść i warzywa!

Ref.: Witaminki, witaminki… (× 2) 

Mniam! Mniam!


WRZESIEŃ

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:

Tydzień I. Witamy po wakacjach!

  • doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć i emocji, rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, kształtowanie pozytywnych postaw i zachowań społecznych
  • utrwalenie znajomości imion koleżanek i kolegów, rozwijanie umiejętności określania podobieństw między ludźmi i pozytywnego wypowiadania się na ich temat, kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania innych, wdrażanie do kulturalnego zwracania się do siebie
  • kształtowanie umiejętności określania przynależności do zbiorów, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie postawy szacunku do własności swojej i innych
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej, budowanie wiedzy o świecie przyrody za pomocą zmysłów, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
  • tworzenie znaków graficznych, doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, uświadomienie znaczenia znaków umownych w grupie

Tydzień II. Wokół nas

  • ustalenie zasad grupowych, wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za swoje działania, rozwijanie umiejętności dokonywania samooceny
  • zaznajomienie z pracownikami przedszkola, wzbogacenie słownictwa o określenia dotyczące zawodów, kształtowanie odwagi w kontaktach z osobami z bliskiego otoczenia
  • rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotu i używania przyimków: za, przed, obok, na, nad, kształtowanie umiejętności przewidywania następstw i logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności współpracy w grupie i czekania na swoją kolej
  • zapoznanie dzieci z siłą oddziaływania naelektryzowanych przedmiotów, rozbudzanie ciekawości poznawczej, utrwalenie znajomości wyposażenia łazienki, wdrażanie do dbania o czystość
  • rozwijanie kreatywności, doskonalenie motoryki małej, kształtowanie empatii i wrażliwości

Tydzień III. Nasze pasje, nasze bziki

  • wprowadzenie pojęć pasja, zainteresowanie i hobby, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych zainteresowań, kształtowanie umiejętności organizowania różnych form spędzania czasu wolnego
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami na temat ulubionego zajęcia, wzbogacanie słownika czynnego, wdrażanie do poszanowania odmiennych upodobań, ulubionych zajęć innych dzieci w grupie
  • rozpoznawanie i określanie wielkości zabawek z użyciem słów: mała, duża, większa niż…, mniejsza niż…, rozwijanie umiejętności komunikacji, obdarzania uwagą osób dorosłych i rówieśników, kształtowanie poczucia pewności siebie w podejmowaniu decyzji
  • poszerzenie wiedzy na temat opieki nad pupilem, kształtowanie opiekuńczego stosunku do zwierząt, budzenie wiary we własne możliwości i umiejętności
  • rozwijanie zdolności twórczych dziecka, kształtowanie umiejętności manipulacyjnych, wyzwalanie dziecięcej radości podczas zabaw związanych z rywalizacją

Tydzień IV. Jesień w naszej okolicy

  • doskonalenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie i pobudzanie do wyrażania emocji związanych z tymi zmianami, kształtowanie umiejętności poszukiwania nowych doświadczeń, wdrażanie do swobodnego wyrażania emocji na forum
  • wprowadzenie litery „o, O” na podstawie wyrazu „owoc”, rozwijanie umiejętności rozpoznawania jesiennych owoców z polskich sadów i utrwalenie znajomości ich nazw, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, wdrażanie do inicjowania zabaw w grupie
  • utrwalenie znajomości zasad poruszania się w przestrzeni publicznej, doskonalenie umiejętności odczytywania znaków, rozwijanie umiejętności określania stron lewej i prawej, wyrabianie nawyku uważnej obserwacji otoczenia podczas spaceru
  • utrwalanie znajomości nazw owoców rosnących w polskich sadach i ogrodach, wspomaganie integracji sensorycznej, kształtowanie umiejętności wykorzystania owoców w jadłospisie, wdrażanie do zdrowego odżywiania
  • aktywizowanie twórczego myślenia, kształtowanie wrażliwości dziecka w kontakcie ze sztuką, kształtowanie umiejętności podążania za prowadzącym, doskonalenie orientacji w przestrzeni, rozwijanie poczucia rytmu, kształtowanie umiejętności reagowania na sygnał

PIOSENKA

„Wrzesień-przedszkolak”

sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

Do przedszkola idzie Wrzesień,

żeby zostać przedszkolakiem,

a za Wrześniem biegną dzieci:

czekaj na nas, nie bądź taki!

Maszeruje razem z dziećmi,

ręka w rękę, noga w nogę,

wszystkim wkoło opowiada:

przedszkolakiem zostać mogę!

Ref.:

 Do przedszkola, do przedszkola,

do zabawek i książeczek,

do piosenek i wierszyków,

tu przyjaciół też znajdziecie.

X2

Pani wita ich przed salą

i z uśmiechem drzwi otwiera.

W samą porę, miły Wrześniu,

już zostaniesz z nami teraz.

Ma swój znaczek, szafkę w szatni

i humorek doskonały,

zna trzy słowa czarodziejskie,

z każdej cieszy się pochwały.

Ref.: Do przedszkola, do przedszkola…