Dobosze
Rok szkolny 2023/2024
Nauczycielki:
mgr Klaudia Handke – wychowawczyni
mgr Aleksandra Nadstoga – wychowawczyni
Woźna:
Grażyna Brych
MARZEC
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na marzec:
rozwijanie poczucia rytmu i możliwości wokalnych
poznawanie oznak wiosny
poszerzanie wiadomości przyrodniczych o nazwy pierwszych wiosennych kwiatów: żonkil, krokus, przebiśnieg, tulipan
rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
zwracanie uwagi na kaprysy pogody w marcu
zapoznanie dzieci ze znaczeniem wiosennego przysłowia „W marcu jak w garncu”
poznanie pracy ogrodnika
wdrażanie do utrzymania porządku w najbliższym otoczeniu
układanie historyjki obrazkowej
zachęcenie do czynnego udziału w sianiu i sadzeniu roślin w kąciku przyrody, zachęcenie do ich pielęgnowania
rozwijanie umiejętności liczenia
obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze
rozwijanie percepcji słuchowej
rozwijanie umiejętności wycinania
zakładanie zielonego ogródka w sali;
rozwijanie umiejętności liczenia
udział w powitaniu wiosny – poznanie ludowego zwyczaju
oglądanie przedstawienia przygotowanego przez grupę Iskierek -Wielkanocne zwyczaje
Wiersz D. Wawiłow „Wiosna”
Idzie wiosna po świecie,
piszą o niej w gazecie.
Ma zziębnięte paluszki
i we włosach kwiatuszki.
Biega boso po trawie, trzyma ptaki w rękawie.
Trzy, dwa, jeden zero start! – piosenka
Jest na świecie jedna prawda
Pośród wielu innych prawd
Podarujesz komuś serce
Ktoś ci jutro serce da.
Trzy, dwa, jeden zero start
Poprawimy cały świat
Dzisiaj, jutro ty i ja
Możesz zmienić cały świat.
Czary-mary nieskuteczne
Hokus-pokus nie da nic
Zawsze serce miej na ręce
Wtedy wszystko zmienisz w mig.
Koleżanko i kolego
Zapamiętaj dobrze to
Podaj rękę nie czyń złego
Zaśpiewajmy razem, bo….
Trzy, dwa, jeden zero start
Poprawimy cały świat
Dzisiaj, jutro ty i ja
Możesz zmienić cały świat.
Czary-mary nieskuteczne
Hokus-pokus nie da nic
Zawsze serce miej na ręce
Wtedy wszystko zmienisz w mig.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
LUTY
Cele ogólne:
- zabawa na baliku przedszkolnym,
- poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach, spokojne oczekiwanie na swoją kolej, podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
- nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
- poznanie wspierającej roli słów i rozmowy;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między, obok, w;
- kształtowanie umiejętności liczenia, poznanie liczby 8; operowanie liczebnikami porządkowymi;
- kształtowanie umiejętności ustawiania według wielkości, wysokości;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie słownika dziecka w zabawach słowotwórczych;
- rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), wyróżnianie wskazanej głoski w zależności od miejsca w wyrazie;
- zachęcanie do słuchania i stosowania słów, zwrotów, piosenek w j. angielskim;
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej podczas zabaw metodą Dobrego Startu;
Codzienne aktywności:
- zabawy dowolne w kącikach tematycznych według zainteresowań i inwencji dzieci przy niewielkim wsparciu N.; poznawanie otoczenia, zachęcanie do różnej aktywności;
- kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie i przed posiłkiem;
- wdrażanie do samodzielności poprzez przygotowanie stolików do posiłków, zajęć, sprzątanie po posiłkach, zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść do ogrodu przedszkolnego, wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw;
- ćwiczenia poranne;
- ćwiczenia gimnastyczne;
- codzienny pobyt na świeżym powietrzu – zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.
„Kto mieszka w lodowej krainie?” – rozwiązywanie zagadek.
Zwierzę to duże, ma piękne rogi,
nie jest mu straszny śnieg i mróz srogi.
Zimą ma zawsze ważne zadanie,
by Mikołaja przyciągnąć sanie. (renifer)
W czarnym ubranku po śniegu kroczy
i się nie martwi, że się zamoczy.
Wyławia rybki ten łakomczuszek,
a potem gładzi swój biały brzuszek. (pingwin)
W wodzie jak ryba ten ssak się czuje,
wspaniale pływa, dobrze nurkuje.
Lubi odpocząć na śniegu, lodzie,
nie lubi ciepła, woli żyć w chłodzie. (foka)
Choć nie jest słoniem, z kłów wielkich słynie,
na krę się wspina i na niej płynie.
Nie tonie, kiedy do wody wpadnie,
ale na lądzie chodzi niezgrabnie. (mors)
W swym białym futrze cały rok chodzi,
więc mróz największy mu nie zaszkodzi.
Duży i ciężki, wytrwały w biegu
i niewidoczny prawie na śniegu. (niedźwiedź polarny)
STYCZEŃ
Cele ogólne:
- Zapoznanie z tradycją sylwestrową i noworoczną.
- Poszerzanie wiedzy dzieci na temat sposobów odmierzania czasu.
- Poznanie nazw miesięcy.
- Utrwalenie nazw liczebników porządkowych i nazw dni tygodnia.
- Umożliwienie dzieciom wykonania własnoręcznie upominków dla Babć i Dziadków – rozwijanie sprawności manualnej.
- Wzbudzanie szacunku do osób starszych.
- Udział w przygotowaniu programu artystycznego z okazji Dnia Babci i Dziadka – kształtowanie odporności emocjonalnej dziecka w sytuacjach wystąpień.
- Poznanie tradycji związanej z organizowaniem balów karnawałowych.
- Słuchanie utworów literackich – wzbogacenie słownictwa, doskonalenie mowy w czasie wypowiedzi na tematy związane z treściami literatury.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych podczas nauki piosenek, zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej, poprzez udział w zabawach ruchowych i tanecznych.
„Pracowity tydzień” – słuchanie wiersza Doroty Kossakowskiej.
Mroźna zima już się zbliża wielkimi krokami.
Trzeba więc dokarmiać ptaki, co zostają z nami.
Tomek ważne ma zadanie: Chce dokarmiać ptaki.
Lecz to nie jest takie proste, więc ma pomysł taki:
W poniedziałek wsypie ziarno, we wtorek okruchy.
Będą miały czym się żywić ptaki łakomczuchy.
W środę będzie też słonina dla sikorki modrej.
W czwartek włożę coś pysznego dla tej sójki głodnej.
W piątek siemię dla wróbelków, pestki słonecznika.
Bo z karmnika bardzo szybko pożywienie znika.
A w sobotę wszystko sprawdzę, menu może zmienię…
A w niedzielę mama pyta: – gdzie ptakom jedzenie?
„Babcia i dziadek” – nauka piosenki.
- Byłem dziś w przedszkolu od samego ranka
i mnie tam spotkała wielka niespodzianka.
Kiedy wszyscy zjedli już pyszny obiadek,
wtedy przyszli po mnie babcia oraz dziadek.
Refren: Babciu, Dziadku, to dzisiaj Wam powiem, ż
e kocham Was bardzo, wspaniali Dziadkowie.
Jesteście najlepsi, cudowni, kochani
i nie ma przesady w tym ani, ani.
- Z babcią oraz dziadkiem spraw tak dużo mamy,
chodzimy do parku, w gry różne też gramy.
Bardzo lubię z dziadkiem jeździć na rowerze,
albo, gdy do kina babcia mnie zabierze.
Refren: Babciu, Dziadku, to dzisiaj Wam powiem,
że kocham Was bardzo, wspaniali Dziadkowie.
Jesteście najlepsi, cudowni, kochani
i nie ma przesady w tym ani, ani.
Dla Babci i Dziadka
Babciu droga, babciu miła,
byś nam zawsze zdrowa była.
Szczęściem wokół promieniała
i wiele radości w życiu swym miała.
Dziadku nasz kochany, babci przypisany,
pamiętaj o wnukach bo my Cię kochamy.
Serdeczne uściski Tobie przesyłamy,
życząc zdrowia i radości 100 lat zaśpiewamy!
Wskazywanie poszczególnych części ciała w oparciu o wiersz
- „Rozmyślania Kubusia Puchatka”
(brak informacji o autorze).
Policzymy co się ma:
mam dwie ręce, łokcie dwa.
Dwa kolana, nogi dwie,
wszystko pięknie zgadza się.
Dwoje uszu, oczka dwa,
no i buzię też się ma.
A ponieważ buzia je,
chciałbym buzie też mieć dwie!
GRUDZIEŃ
CELE OGÓLNE
- Wdrażanie do rozpoznawania i nazywania pór roku. Rozbudzanie ciekawości otaczającym światem.
- Wyrabianie nawyków dbania o zdrowie. Adekwatne ubieranie się do pogody.
- Rozwijanie matematycznego myślenia – rytm, przeliczanie. Porównywanie długości, ćwiczenie stosunków przestrzennych. Porównywanie liczby elementów.
- Wprowadzenie w radosną atmosferę świąt Bożego Narodzenia. Poznanie tradycji świąt Bożego Narodzenia. Zapoznanie ze zwyczajem wysyłania świątecznych pocztówek. Zapoznanie z tradycją śpiewania kolęd.
- Kształtowanie świadomości własnego ciała. Ćwiczenie orientacji w przestrzeni.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat. Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
- Rozwijanie inwencji twórczej. Doskonalenie umiejętności plastycznych.
- Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej. Rozwijanie słuchu muzycznego.
- Poznanie liter – e,E, r,R oraz liczby 6 i jej zapisu graficznego.
Choinka- wiersz
Przyszła do przedszkola
choinka zielona,
powiedziała dzieciom:
– Chcę być wystrojona.
Dzieci się zebrały, pracę podzieliły
i piękne ubranka choince zrobiły.
Świątecznie ubrana,
jasnym blaskiem świeci.
Choinka została w przedszkolu, u dzieci.
Mikołaj – piosenka
Mikołaj, Mikołaj, jedzie samochodem
bo gdzieś zgubił saneczki w tę mroźna pogodę.
Hu hu ha, tra la la
co to za Mikołaj?
Hu hu ha, tra. la, la
co to za Mikołaj?!
Mikołaj, Mikołaj, lat ma już bez liku
a prezenty dziś wiezie
dzieciom w bagażniku!
Hu hu ha, tra lal la
co to za Mikołaj?
Hu hu ha, tra la la
co to za Mikołaj?
LISTOPAD
Cele ogólne:
-zapoznanie ze sposobami przygotowywania przetworów na zimę
-poznanie legendy powstania państwa polskiego
-zapoznanie ze znanymi miejscami w stolicy Polski
-poznanie wybranych zabytków Warszawy
-zapoznanie z symbolami narodowymi
-poszerzanie wiadomości nt. drogi listu od nadawcy do odbiorcy
-poznanie sposobu przekazywania informacji dawniej i dziś
-rozumienie przydatności urządzeń technicznych
-poznanie sposobu przekazywania informacji dawniej i dziś
-rozumienie przydatności urządzeń technicznych
-zapoznanie z symbolami pogody
-ukazanie charakterystycznych cech późnej jesieni
-poszerzanie wiadomości nt. historii pochodzenia misia pluszowego
-utrwalanie wyglądu i nazw „znanych misiów”
Jaki piękny kraj
1. Biało-czerwona, dzielna i piękna,
dumnie powiewa w polskich okienkach.
ref. Trójkąciku graj, jaki piękny mamy kraj.
Trójkąciku graj, jaki piękny mamy kraj. x2
2.Tam Orzeł Biały macha skrzydłami.
Dumnie wpatrzony w niebo nad nami.
ref. Tamburyno graj, jaki piękny mamy kraj.
Tamburyno graj, jaki piękny mamy kraj. x2
3.A słowa hymnu znam już na pamięć.
Polsce dziękuję śpiewem i graniem.
ref. Grzechoteczko graj, jaki piękny mamy kraj.
Grzechoteczko graj, jaki piękny mamy kraj. x2
4 Jestem szczęśliwy, dumny i wolny.
O swoją przyszłość jestem spokojny.
ref. Ty orkiestro graj, jaki piękny mamy kraj.
Ty orkiestro graj, jaki piękny mamy kraj.
„Koperta” – zabawa logorytmiczna
Dzieci poruszają się po sali w dowolnych kierunkach mówiąc jednocześnie rymowankę. Kopertę trzymają w prawej lub lewej dłoni zgodnie z wypowiadanym tekstem.
Kolorową kopertę trzymam w prawej dłoni.
Do skrzynki ją wrzucę, nikt mnie nie dogoni.
Kolorową kopertę trzymam w lewej dłoni.
Do skrzynki ją wrzucę, nikt mnie nie dogoni.
„Listonosz” – słuchanie wiersza
Idzie listonosz polną drogą, ciężką torbę niesie.
Dziś wybiera się do Ali, dwa listy przyniesie.
Jeden, dwa, jeden, dwa. Dwa listy Ala ma.
Idzie listonosz polną drogą, ciężką torbę niesie.
Dziś wybiera się do Hani, paczkę jej przyniesie.
Jeden, dwa, jeden, dwa. dużą paczkę Hania ma.
PAŹDZIERNIK
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania owoców i warzyw;
– odczytywanie globalnie nazw owoców i warzyw;
– rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce;
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew i krzewów owocowych;
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania grzybów jadalnych i trujących;
– kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań;
– doskonalenie umiejętności układania rytmów;
– porównywanie liczebności zbiorów;
– poznanie sposobów przechowywania i przetwarzania owoców i warzyw;
– rozwijanie wrażliwości estetycznej;
– zapoznanie dzieci z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej;
– doskonalenie umiejętności klasyfikacji;
– doskonalenie koordynacji ruchowej;
– doskonalenie umiejętności formułowania krótkiej instrukcji słownej;
– doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania części garderoby;
– rozwijanie sprawności grafomotorycznej;
– doskonalenie umiejętności matematycznych, takich jak logiczne myślenie i spostrzeganie;
– dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących jesienią w przyrodzie;
– doskonalenie umiejętności porównywania oraz klasyfikacji;
– doskonalenie słuchu na zajęciach muzycznych;
– rozwijanie ekspresji twórczej w pracach plastycznych;
– poszerzanie wiadomości dzieci na temat cyklu rozwoju roślin;
– doskonalenie sprawności ruchowej;
– rozbudzanie ekspresji ruchowej i muzycznej;
– dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie i zwracanie uwagi na ich piękno;
– doskonalenie inteligencji językowej poprzez rozwiazywanie zagadek słownych;
– zapoznanie z różnymi technikami malarskimi oraz rodzajami malarstwa;
– rozbudzanie ekspresji artystycznej; doskonalenie sprawności fizycznej;
– rozwijanie umiejętności matematycznych: dekodowania, porównywania kształtów i symboli;
– kształtowanie prawidłowej postawy sylwetki;
– doskonalenie umiejętności budowania i zadawania pytań.
„Owoce z mojego sadu”
Lubię jesień w moim sadzie,
gdy owoce dojrzewają.
Kiedy jabłuszka czerwone
często na ziemię spadają.
Lubię, gdy gruszki żółciutkie
w słońcu jesiennym się mienią.
I lubię, gdy te owoce,
w kompot przepyszny się zmienią.
„Bal na grządkach” – słuchanie piosenki.
- Dziś w ogrodzie pietruszki wielki bal urządziły.
Wystroiły się pięknie, wszystkich już zaprosiły.
Ref. Deszcz im rytm wystukuje. Wiatr melodię przygrywa.
A tańczących warzywek coraz więcej przybywa.
- Burak tańczy z cebulą, a marchewka z koperkiem.
Żółta dynia wciąż woła: „Kto chce zostać dziś berkiem?”
Ref. Deszcz im rytm wystukuje…
- Kto zatańczy z sałatą, która stoi pod ścianą?
O, już tańczy z nią seler, wielkie brawa dostaną.
Ref. Deszcz im rytm wystukuje…
- Pan pomidor czerwony, chce zaprosić szparagi.
Lecz wciąż myśli co zrobić, bo dziś nie ma odwagi.
Ref. Deszcz im rytm wystukuje…
Serdecznie zapraszamy
na Zebranie Rodziców, które odbędzie się
w środę 13 września o godzinie 17
w sali Doboszy
WRZESIEŃ
„Proszę, przepraszam, dziękuję”
- Jestem miły i uprzejmy
chętnie kolegom pomagam.
Kiedy ktoś jest niegrzeczny,
to się z takim nie zgadzam.
Ref. Proszę, przepraszam, dziękuję.
Jak dobrze znać dziś te słowa.
Proszę, przepraszam, dziękuję,
to nasza moda jest nowa.
- Umiem przepraszać kolegów
i grzecznie bawię się w sali.
Wszyscy to potrafimy,
chociaż jesteśmy mali.
Ref. Proszę, przepraszam, dziękuję…
Zaśpiewaj to – improwizacja melodyczna
Stoi na jednej nodze
przy niejednej drodze.
Dzisiaj go widziałem,
ręką pomachałem.
Kiedy jadę z rodzicami
naszym samochodem,
podziwiam budynki
i piękną pogodę.
Gdy przechodzę przez jezdnię,
jestem bardzo uważny.
Wszyscy mi mówią,
że jestem rozważny.
Cele ogólne
– utrwalenie imion kolegów i koleżanek
-integrowanie grupy – tworzenie przyjaznej atmosfery oraz poczucia bezpieczeństwa
-rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej
– wdrażanie do dbania o porządek w miejscu zabaw
-tworzenie Kodeksu Przedszkolaka
-zapoznanie z Regulaminem korzystania z placu zabaw
– utrwalenie kolejnych etapów mycia rąk,
-doskonalenie umiejętności cięcia nożycami po linii prostej
– kształcenie szybkiej reakcji na sygnał słowny
– kształtowanie umiejętności rozumienia informacji przedstawionych w formie symbolu
-zwrócenie uwagi na używanie zwrotów grzecznościowych
– kształcenie umiejętności rozpoznawania osób po charakterystycznych cechach wyglądu zewnętrznego
– rozpoznawanie emocji, nazywanie ich oraz wyrażanie za pomocą mimiki twarzy
-zwrócenie uwagi na bezpieczne posługiwanie się nożycami oraz prawidłowe ich trzymania
– kształtowanie odporności emocjonalnej
– doskonalenie umiejętności gry na wybranych instrumentach perkusyjnych
-zwiększenie koordynacji ruchowej oraz orientacji przestrzennej
– kształtowanie świadomości własnego ciała ze szczególnym uwzględnieniem jego symetrii i różnicowania lewej i prawej strony (wyróżnianie i nazywanie części ciała)
– budzenie radości ze wspólnego spaceru z kolegami z grupy
– kształcenie umiejętności przeliczania w zakresie 5
– porównywanie policzonych elementów
– kształcenie wyobraźni przestrzennej, pomysłowości
– zwrócenie uwagi na zgodną , wspólną zabawę
– ocenianie czynności wykonywanych przez dzieci na ilustracji
-prawidłowe trzymanie narzędzia pisarskiego
sprawności ruchowej
– kształcenie umiejętności określania zmysłów za pomocą których poznajemy świat
-rozwijanie własnych zainteresowań – przestrzeganie zasad obowiązujących na placu przedszkolnym